FALL IN LOVE WITH MORE FREE TEMPLATES! CLICK HERE TO GET YOUR OWN SMITTEN BLOG DESIGN... »

ADVERTISEMENT

27 September 2009

Raya! Raya! Raya! Raya Suda...


kali neh cerita pasal raya pulak...maklum la bulan syawal kan...tentu lah cerita pasal raya sesajaaaaa...apa pun aku happy bangattt sebab aku dah kurus banding 2 bulan sebelum tuh...[tapi mr. hubby kata kalau kurusss skek lagik, lagikkkk dia sukak...amboihhhh~!]


mr. hubby | eiman | elham | aku
gamba raya tahun neh...




Cerita Sehari Sebelum Raya
raya kali neh macam raya tahun-tahun lepassss...raya pertama kat rumah mak aku...so ari sabtu tu bertolak balik ke sungai besar nak balik kampung...waaaaa, memanggggg besh feel nak beraya tahun neh even aku tak berapa ndak sehat sangat...balik tu semua tengah sibuk, tika tengah sibuk anyam ketupat, twoy tengah sibuk nak buat satay ayam...nak jamu orang kampung yang datang 'baraan' dengan satay...buat satay ayam + daging je dalam 500++ cucuk...waaaaa sakannnnn mencucuk satay kat lidi tu okeh...aku tolong-tolong mana yang patut...masukkan kuih dalam balang, susun atur barang kat rumah skek, iron baju raya sesiap...rebus ketupat apa semua...memangggg beshhh, penat tapi beshhh...hehehehehehe...so menu raya tahun neh:-

  • ketupat


  • rendang ayam


  • satay ayam+daging serta kuah kacang


  • sambal goreng jawa


  • perut masak kurma

tapi malam tu gak dalam pukul 10.30pm eiman duk ngadu sakit dada...wuishhhh, cuak gilak aku...mr. hubby decide gi spital ajer...riso tengok eiman...sampai spital mujur la dokto kata tade pape...kata dokto eiman kejang otot dada je sebab batuk kuat sangat...legaaaa aku...


Cerita Raya Pertama



anak-anak bergaya dengan baju baru...



mummy pun nak posing jugakkkkk...hihihihihihi...

pagi raya tu dinihari lagik aku dah bangun, kejutkan mr. hubby...dan seterusnya kejutkan anak-anak...mandi sunat aidilfitri...aku la yang lassssttt sekali bersiap, yang penting anak-anak dan mr. hubby la...hangatkan lauk semua kat dapur...siapkan juadah [kat kampung aku still bertukar-tukar juadah lagik taim raya neh...so sebuk salin lauk ke pinggan, balas juadah jiran-jiran...ada la dapat dari jiran-jiran rendang kerang, rendang daging,. sambal taun, isshhh...macam-macam lagik laaa...] mr. hubby dan para kaum lelaki kat rumah tu pergi mesjid, solat sunat raya...[kecuali eiman dan elham la tak gi mesjid kan...] balik je abah, twoy dan mr. hubby dari mesjid, terus la bersalam-salaman serta bermaafan...tak lama tu baru abang aku dan kakak ipar aku datang...eiman dan mr. hubby ikut abah aku gi baraan...tapi baru dapat 10 buah umah, eiman dah ngadu penat turun naek tangga dan ajak balik...saboooo je la...siap-siap pulak nak balik rumah mak mertua...dalam pukul 3.00pm bertolak balik JB...anak-anak lak sepanjang jalan memangggg tido sesaja...perjalanan pun smoothhhh je, alhamdulillah...



Cerita Raya Kedua


eiman dan elham tengah main bersama-sama...

raya kedua lak memanggg tak kemana...aku boleh pulak demam balik rumah MIL tu...woOoo letih tambah demam lagik...memangg tido sesaja aku...asal letak kepala kat bantal aku terus zzZZzz...asal nampak kelibat bantal aku zZZZz...petang tu lepas makan ubat baru lega skek...sian anak-anak aku...duk lepak dalam rumah aje la seharian tu...


Cerita Raya Ketiga

tengah dalam perjalanan nak pergi beraya...ada rupa macam kembar tak? aku memang saja beli baju sama design 2 beradik neh...hahahahahaha...kembar laen umo...


FIL, MIL & BIL tengah fokus makan nasik ayam kat rumah along...


kak ina [wife along] yang tere masak...tahi lalat dia tu yang menjadi pebret elham...asal mak long dukung je,  itu jugakkkk la yang di kebek-kebek dek elham...

taim neh aku dah mula cergas skek...MIL ajak pergi beraya...ada la dapat 5 buah rumah aku pergi termasuk rumah along dan angah...kat rumah along, kak ina masak nasik ayam yangg sungguhhhh la lazat...setappppppp wooOOo...selain tu ada gak dapat makan laksa johor, lontong, nasik impit...memangggg santakkk perut aku makan...heavennn sehhh...


Cerita Raya Keempat


bersiap nak balik kampung atok nek kat muar pulak

raya keempat lak balik kampung atok kat muar dengan MIL sekeluarga beserta famili angah, along lak kata dia dah jalan dulu...sempat gak singgah rumah pakcik kat sungai rengit dulu...pastu yang laen menghala ke segamat nak ke rumah besan MIL...aku terus balik rumah atok nek sebab malam tu dah nak terusss balik ke rumah mak aku...on da way nak ke muar sempat singgah ke air itam...waaaaaaa, punya melauttt orang kat situ sakannn dok membeli belah...aku singgah sebab aku plan nak belikan mak aku pasu munge...ye lah yang sedia ada dah banyakkkk yang jahanammm...maklumlah cucu kesayangan mak tu ektip bebeno...hehehehehehehehe... lepas beli apa dihajati, terusss balik kampung atok...rupanya atok sorang aje ari tu...yang laen tade, atok lak kederat tak berapa ndak ada...tengok atok tengah nak tanak nasik...aku pun apa lagik sinsing lengan baju teruss masak-masak...aku masak javanese style...kasik orang johor makan masakan jawa pulak...hahahahahaha...lepas masak-masak tu rombongan MIL dari segamat pun sampai...lepas maghrib makan-makan, beraya kejap kat rumah pakcik yang tinggal sebelah je dengan rumah atok...pukul 10.00pm aku bertolak balik...kat highway penuh gak kereta, tapi tak la sampai jammed, cuma tak boleh la nak melaju sangat...bagus gak kan...sampai rumah mak aku dalam pukul 2.00am...pergghhhhh~! ngantuk seyyy, tu pun aku dah duk tersengguk-sengguk menahan kantuk...nak tido sian kat mr. hubby...so tahannnnnn je la mata tu....apa pun alhamdulillah, semua selamaattt...




Cerita Raya Kelima


neh beraya lak ke rumah pakcik dan nenek yut serta mbah yut

memangggg penat lagik kalau ku turutkan hati...tapi karang tak pergi bile lagik aku nak pergi...lagi pun dah namanya raya, tentulah kena keluar beraya kan? tapi yang terdaya 3 buah rumah je neh...yang laen terpaksa la ku postpone laen taahun gamaknya...tapi yang penting dah sampai rumah nenek-nenek aku kan...

raya keenam aku just berehat kat rumah, sambil layan tetamu yang datang beraya kat rumah mak...raya ketujuh aku dah balik shah alam semula...raya kelapan berehat kat rumah sendiri...waaaaaa, time neh memangggg terasa 'HOME SWEET HOME'...hehehehehe...



haaa..itu lah sedikit sebanyak cerita raya aku...penatnya masih belum hilang lagik, tapi esok dah kena kerjaaa...haihhhh, rase macam nak sambung cutiiiii jeee...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...