FALL IN LOVE WITH MORE FREE TEMPLATES! CLICK HERE TO GET YOUR OWN SMITTEN BLOG DESIGN... »

ADVERTISEMENT

06 January 2010

Buah Dabai & Terung Asam Sarawak



buah dabai



terung asam



since kawan adik saya yang bernama zimah tu baru pulang dari sarawak
saya pun menerima tempias mendapat ole-ole dari sarawak...hahahahahaha...

tapi entry kali neh saya nak bercerita pasal
buah dabai [sebutan di sarawak jadi nahu 'dabei']
dan
buah terung asam neh...

ini merupakan pertama kali saya bersua muka dengan kedua-dua buah tersebut...sebelum ini saya tak pernah dengar/lihat/merasa buah tersebut

memula saya ingatkan buah dabai tu buah kurma...wakakakakaka...
memang bentuk dia seakan-akan, tapi sungguhhhh la laen, bukan sedara sepupu pun dengan buah kurma....
hahahahahaha...

yang buah terung asam tu pulak, dengan confidentnya saya kata tu buah markisah...wakakakakaka...
tu la laen kali tatau bertanya, jangan maen langgar jerrr...hik hik hik...



BUAH DABAI
cara makannya

yang palinggg mudah...
mula-mula rendamkan dahulu dengan air suam sehingga terasa empuk isinya
kemudian toskan dan gaul dengan garam
kemudian boleh dimakan begitu saja...
rasenya lemak-lemak
biji buah dabai juga boleh dimakan
tapi kena ketuk dulu la, kasik pecah baru boleh makan isi di dalam biji tersebut
rasanya rangup seperti kacang



yang kedua pula...
rendamkan juga dengan air panas sehingga empuk isinya
kemudian cerai/siatkan isinya
boleh di masak bersama nasi goreng
memanggg sedapppp...

*yang besh, malam tadi memang kebetulan saya masak nasik goreng, so makan sekali dengan buah dabai...
uhhhhhhhh, sedapppppp...hik hik hik






BUAH TERUNG ASAM
cara makannya
buah neh kena masak dengan sesuatu dulu...
macam saya, saya masak sup ayam terung asam

resepi neh saya dapat dari laman sesawang MYRESEPI.COM
caranya pun mudah jer,
so ini lah hasilnya...tadaaaaaaaaaa...
hahahahahahaha...





kira menjadik jugak la saya masak, even 1st time neh try masak guna terung asam
wakakakakakaka...



resepi sup ayam terung asam
*credit to myresepi.com

bahan
1/2 ekor ayam
1 biji terung asam
2 ulas bawang putih
sedikit halia
air secukupnya
garam secukup rasa
cili jika suka pedas

cara
renehkan air
masukkan bawang dan halia yang telah ditumbuk
masukkan terung asam [kupas kulit, buang biji, potong jejari]
masukkan ayam
apabila terung sudah lembut, masukkan garam & cili
boleh dihidang...






p.s.: ada lagik sebijik kat umah tu...
mebi masak resepi laen pula...


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...