FALL IN LOVE WITH MORE FREE TEMPLATES! CLICK HERE TO GET YOUR OWN SMITTEN BLOG DESIGN... »

ADVERTISEMENT

17 May 2010

Masak-Masak ~ Ikan Masak Taucu

tak hensem langsungggggggg ikan ai neh berposing
kena masuk class grooming nampaknya
ahahahahaha...
salahkan ikan ai yer...

dah lama ai tak masak ikan masak taucu neh
dulu-dulu neh la pebret ai masa duk asrama
kalau ada makcik kantin neh masak ikan masak taucu neh
baruuuu la terbukak pintu ai nak makan
hihihihihihi
sebab ikan masak taucu makcik kantin yang sorang tu memangggg sedappppppppppp
mantoppppssSSsss gitukkk...

sekarang neh jadik pebret masakan ai pulak
pasal senanggg la bangatttt nak menyediakannya
ekceli ai pun tatau resepi yang sebenar ikan masak taucu neh
ai neh kira taramm jer asal ada rasa lebey kurang dan menjadik okeh la tuh
dan mujur mr. hubby bilang sedappppp
hehehehehehe...

ehhhh...banyak pulak ai membebel yer...
tapi kalau uols nak tahu resepi yang ai buat
ini lah dia


RESEPI IKAN MASAK TAUCU SEMPOI
bahan-bahan
2 ekor ikan - goreng kejap
2 ulas bawang merah - potong mayang
2 ulas bawang putih - potong mayang
halia - hiris
tacu - 3 sudu [lebey pun boleh ikut suka]
lada - belah 4
minyak - untuk menumis
1/2 biji tomato - potong 2
1/2 cawan air - ikut suka jugak nak kurangkan atau lebihkan air


cara-cara
panaskan kuali, tuangkan minyak untuk menumis
masukkan bawang merah, bawang putih dan halia, goreng sehingga naik bau
masukkan taucu
gaul sebati, masukkan lada dan tomato
masukkan ikan dan masukkan air
kacau lagi dan boleh la diangkat dan hidang

senanggg bangattt kan...try laaaa...tapi korang satu je pesanan, JANGAN sesekali masukkan garam sebab taucu itu sudah masinnnnn...




0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...