FALL IN LOVE WITH MORE FREE TEMPLATES! CLICK HERE TO GET YOUR OWN SMITTEN BLOG DESIGN... »

ADVERTISEMENT

17 July 2013

Bubur Candil

pernah dengar pasal sejenis bubur ini? bubur candil ni dalam bahasa orang jawa...

so inilah versi ai, bubur candil yang sedap, lembut, halus, nyaman, wangi dan lemak berkrim *teruja tak uols baca tagline ai nih? mih mih mih



bubur candil mungkin tak femes sangat, nama pun tak glemer langsung, orang kata tadak nilai komersil gitewwwww...tapiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii, ianya adalah pebret ai tahu!

kalau ada kut yang teruja ngan bubur candil nih, meh ai share resepi dengan uols semua

bubur candil
***********

bahan-bahan (agak-agak je uols bahannya tu)
--------------
tepung pulut
air
santan pekat
daun pandan
gula merah/melaka
gula pasir
garam

cara-cara
------------
bancuhkan tepung pulut dengan sedikit air, kacau sebati...jangan terlalu lembik, nanti susah nak gentel...agak-agak dah jadi doh dan senang nak gentel ok la tu

didihkan air dalam periuk...masukkan tepung yang dah digentel tu tadi...adunan tepung tu masak bila semuanya dah timbul...dalam periuk yang sama *kalau air rebusan banyak, uols buangkan la sikit...masukkan santan, daun pandan, gula merah/melaka, gula pasir dan perasakan dengan sedikit garam...fungsi garam tu untuk datangkan rasa lemak berkrim bubur tu...

kacau pelan-pelan dan tunggu hingga didih, dan dah siapp!

veri the easy peasy one! try la buat uols!

:)










Published with Blogger-droid v2.0.8




4 comments:

suterazen said...


(ayyokk...komen 1st td ntah lepas ke idok, tenet tetiba off...maaf kalau ulangsiar...haha)

Lis...sedapnyaaaaaa...kecur baca tagline tu aihhhhh.

Bubur candil ni macam bubur butir nangka belah kampung Ksu. Cara buatnya sama. Cuma adunan tepung pulut tu taruk air pandan sikit kasi kaler n wangi bau nya. Pahtu digentel dibentuk lonjong sikit mcm biji nangka tu yg panggil butir nangka tu. Waaahhhh...sempat bercerita Ksu kat kotak komen org...hahaha...

Hepi berpuasa Lis.

elise hamin said...

suterazen
ayorkkk, mak yong kecur ailio ai tak jamin arrr...

bubur candil ni panggilan dalam jawa, dalam bahasa banjarnya wadai kipeng, biasalah tu lain tempat lain bunyiknya...lain suku kaum lain lagi nama panggilannya...hehehehehehe

yupe, buleh berkaler-kaler, ijau...kuning...merah...tapi ni versi ndak cepat, neutral ajok la kalernya, agagagagagaga...sempat gak siap 20 minit campo nak menggentel tuh...terus terasa super mom! puiiiiiiiiii, padahal buat benda senang ni jer pun...mih mih mih

zana fahmi said...

Kakpb rasa, bubur ni la yg kakpb paling suka bila emak buat...huhu..itu dulu. Skrg kena buat sendiri:(

elise hamin said...

zana fahmi
kan? ai pun sukaaaaaa sangat bubur ni...kenyal-kenyal gitu, dapat letak isi durian sikit, lagiiiiiiiiiiii terangkat...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...